vogezen - Route des lacs

Herfsttocht van  vijf dagen

Oktober is begonnen! Hoewel de warmte van de zomer zich zo nu en dan nog even laat zien is de herfst toch echt aangebroken. De dagen worden korter en in de bossen ontluikt zich een waar wonder. Paddenstoelen schieten uit de grond, bomen beginnen zich prachtig te verkleuren, dieren bereiden zich voor op de winter en her en der hoor je burlende herten. Het perfecte moment om op avontuur te gaan!

Informatie over deze tocht

Algemeen

Hoe ik de route liep

*Mag dat wel? Jazeker! In Frankrijk wordt onderscheid gemaakt tussen wildkamperen en bivakkeren. Bivakkeren is in Frankrijk legaal en betekent dat je voor één nacht in je tent verblijft, van zonsondergang tot zonsopkomst.

Dag 1: Op naar de Vogezen en de eerste stappen (paar km)

Voordat ik aan deze tocht begon vroeg ik mijn broer of hij het leuk vond om mee te gaan naar de Vogezen. Ik reis graag alleen, maar omdat we allebei een lang weekend vrij waren en omdat onze eerdere trekking in Schotland goed was bevallen leek me dit een mooie kans om weer samen op pad te gaan.

Op vrijdag 30 september vertrekken we ergens in de ochtend vanuit Nederland richting de Vogezen. In principe is dat zo’n zeven uur rijden. Echter rijden we elektrisch, wat betekent dat we een paar keer moeten laden tussendoor, en loopt het bij Antwerpen volledig vast. Niet erg, want dat is juist een mooie kans om te acclimatiseren aan het een paar dagen wat rustiger aan doen 😉

Uiteindelijk zijn we pas rond 16:00 uur bij het startpunt van onze wandeling. We strikken onze veters nog eens goed, snoeren onze tassen op onze rug en nemen afscheid van de auto. De komende vier dagen zijn we in de Franse bossen op onszelf aangewezen. We zijn er klaar voor!

Zo zetten we onze eerste stappen in de Franse bossen. Na ongeveer 10 kilometer merken we dat de avond valt en besluiten we onze tent op te zetten. Geen moment te laat overigens want niet veel later begint het akelig hard te regenen.

Dag 2: Puur natuur (10,7 km)

Met een bonkend hart word ik vanuit mijn dromen terug de realiteit in geslingerd! Vanuit mijn warme slaapzak hoor ik op niet al te grote afstand een dier oerkreten maken die me verdacht veel op het grommen van een beer doen lijken. Ik blijf doodstil liggen. Al mijn rugharen staan overeind. Het is nog donker buiten en het regent niet meer. Opeens weer dat grommen! Ik fluister naar mijn broer, ‘wat is dat?’. ‘Ben je ook wakker?’, hoor ik mijn broer zeggen. We speculeren even over wat we horen. ‘Er zitten hier toch geen beren..? Het zal toch niet..?’. ‘Het kan ook een burlend hert zijn’, concluderen we, onszelf mogelijk tegen beter weten in geruststellend. Een kleine zoektocht op Google leert ons inderdaad dat dit een burlend hert is. ‘Een beer maakt toch echt meer een gromgeluid’, zegt mijn broer. We slapen opgelucht verder..

Het volgende geluid dat we horen zijn de vogels. Het is ochtend! Na een zelfgemaakt ontbijt van melkpoeder, havermout, rozijnen en zonnebloempitten en een warm kopje thee zijn we klaar voor dag 2.

We verlaten al snel het bos en moeten daarna een stuk over de weg lopen. We genieten van het uitzicht op verlaten huisjes, voorlopig de laatsten die we zien, waarna we even later een paadje de heuvel op volgen. We moeten nog even wennen aan het ritme van het wandelen, dus wanneer we bovenaan de heuvel een jachthut aantreffen klimmen we erin en zetten genietend van het uitzicht een kopje thee. Hardlopers zijn doodlopers 😉

Nadat we verder lopen komen we weer terug in het dal Vallée du Rudlin. Vanuit hier klimmen we zo’n 500 meter tot we op Gazon du Faing zijn, één van de hogere punten in de Vogezen en tevens Hoogveengebied. We genieten wederom van het uitzicht en lopen daarna nog even door. Als we op het punt staan weer bij een afdaling te komen richting stuwmeer Lac Blanc besluiten we dat het mooi is geweest voor vandaag. Tijd om de tent weer op te zetten en wat te gaan eten!

Dag 3: Regen en kou! (17 km)

Vandaag worden we gelukkig rustiger wakker dan gisteren. Wel weer met het geluid van burlende herten, maar nu weten we wat het is. Waar we minder blij mee zijn is het geluid van regen en harde wind. Met het beetje bereik dat mijn telefoon had kan ik in mijn weer-app zien dat het bij een gevoelstemperatuur van 0°C maar liefst 100 km per uur waait en dat het vanavond pas stopt met regenen! Na een warm ontbijt moeten we er dus maar aan geloven. Regenpak aan en door!

Aangezien we vertrekken vanaf een hoogvlakte snijden de wind en de regen dwars door mijn kleren. Ik ben dan ook blij wanneer we in de luwte beginnen aan onze afdaling naar Lac Blanc. Na enkele kilometers treffen we hier een fijn cafeetje. Terwijl de wind en de regen met alle macht tegen de ramen raast, genieten wij hier van een haardvuur en een warme koffie met gebak.

Met koffie drinken kom je echter niet ver. We trekken onze regenpakken weer aan en stappen terug de regen in. Na een tijdje bereiken we het volgende stuwmeer, Lac Noir. De route die we lopen komt, zoals de naam al doet vermoeden, langs meerdere stuwmeren, ieder met zijn eigen karakteristieke kleur. Na wederom een klim en een stuwmeer, Lac du Forlet, en wederom een klim bereiken we dan ook Lac Vert, dat er inderdaad groen uitziet. Ook hier treffen we weer een restaurant aan. We hebben inmiddels weer 3x klimmen en 3x dalen achter de rug en het regent nog steeds. Tijd voor een stevige lunch bij een warme kachel.

Na onze lunch trekken we er, wederom in de stromende regen, weer op uit voor onze laatste etappe van vandaag. Na een stuk over hoogvlakte begint het droog te worden en bereiken we een wat lager gelegen bos. Het begint alweer donker te worden dus we besluiten weer een plekje te zoeken voor onze tent. Dat valt nog niet mee aangezien hier geen vierkante meter vlak en onbegroeid is. We speuren met behulp van onze kaart door het bos en vinden een mooie plek. Dat er net een boomstronk in het voorportaal van onze tent staat nemen we voor lief.

Dag 4: Een aangename verassing (18,9 km)

Als we wakker worden is het nog steeds droog. Voor de derde dag op rij eten we onze oplosmelk met havermout, noten en rozijnen met een kopje thee erbij. De variatie in het eten mis je toch wel, tijdens een meerdaagse wandeltocht. We zijn het erover eens dat we de volgende keer wat meer afwisseling in ons dieet gaan toepassen. Desalniettemin zijn we na een nacht heerlijk slapen en een stevig ontbijt weer klaar voor deze dag!

We lopen een aantal kilometer door de bossen en bereiken een splitsing. Als we linksaf gaan blijven we op onze route lopen, als we rechtdoor gaan komen we bij de ‘La Grotte Dagobert’. Toch maar even rechtdoor dan om een kijkje te nemen! Bij de ingang van de grot hangt een Franstalig bordje. Mijn Frans is niet opperbest, maar blijkbaar heeft ene koning Dagobert zich in de 17e eeuw (niet de rijke eend dus, die leefde later) hier in deze grot verstopt nadat hij vermoede dat zijn eigen volgelingen hem wilde doden. Het is geen diepe grot, dus we zijn er snel uitgekeken en weer terug op onze route.

Het is inmiddels alweer flink aan het regenen maar we lopen stoïcijns door. We komen vandaag langs drie stuwmeren. Voor en na ieder stuwmeer ligt een heuvel waar we overheen moeten. Het is dus veel klimmen en dalen  vandaag. Met een regenpak betekent dat veel zweten en er helaas niet aan kunnen ontkomen dat we alsnog drijfnat worden. We komen helaas geen cafeetje tegen waar we even kunnen schuilen voor de regen. Wel komen we halverwege een hut tegen zoals je die in Oostenrijk ook ziet in de Alpen. Deze is helaas gesloten maar naast de entree vinden we een fijn plekje uit de wind en de regen en zetten we een warme kop thee.

We lopen nog een heel stuk door voordat we bij het laatste stuwmeer voor vandaag komen. We wachten nog even met het opzetten van onze tent aangezien ik op mijn kaart zie dat er naast het stuwmeer een onbemande trekkershut moet zijn. Als we aankomen bij het stuwmeer zien we deze inderdaad staan. ‘Kunnen we daar echt zomaar naar binnen?’, vragen we onszelf af. Ik geef een zetje tegen de deur en warempel! Hoewel het binnen koud en klam is hebben we inderdaad een hut voor onszelf. We drentelen nog wat heen en weer binnen en buiten de hut voor we besluiten dat we hier gaan slapen. We schuiven wat stoelen en banken opzij en leggen onze slaapmatten op de grond. De hut heeft ook een open haard en er ligt nog wat droog hout naast. Het is inmiddels aardedonker buiten als we de haard aansteken. Als het vuur eenmaal goed brand en de regen op het dak tikt haal ik een verassing uit mijn tas; een fles Jägermeister en marshmallows! Deze avond kan niet meer stuk.

Dag 5: De laatste kilometers alweer (10,7 km)

Waar we de afgelopen dagen pas relatief laat wakker werden zijn we vandaag al vroeg uit de veren. Het regent niet meer! We moeten nog 10 kilometer voor we bij de auto zijn en ons doel is om vanavond weer thuis te komen. Op tijd vertrekken dus! Gelukkig hoeven we geen tent af te breken, dat scheelt weer. Uiteraard nemen we wel even de tijd om in de hut aan een tafel van ons ontbijt te genieten. Na ons ontbijt ruimen we onze spullen op, vegen de vloer aan, zetten de meubels terug en nemen afscheid van de hut en het aangrenzende stuwmeer dat onder een dikke laag nevel zo glad is als een biljartlaken. Wat een heerlijke rust..

We vervolgen onze route langs de Grand Artimont en Lac de la Lande. In de winter is dit ski gebied. Door de bossen dalen we nog een heel stuk af voor we bij Lac de Longemer zijn, het eerste en laatste meer van deze route. In de verte zien we de auto al staan. Helaas is de tocht alweer bijna afgelopen, nog maar een paar stappen te gaan.

Nog tien…

nog vijf…

nog één…

Ach wat. We komen gewoon weer een keer terug!